Rady i porady, czyli kiedy inni mają rację?

Każdy, kto posiada dziecko pewnie nie raz otrzymał „dobrą radę”. Ale czy każda rada, którą usłyszeliście ma naukowe poparcie i jest zgodna z harmonijnym rozwojem dziecka? Przyjrzyjmy się kilku z nich.

rady

„Nie martw się, to chłopiec. Chłopcy zawsze zaczynają mówić później niż dziewczynki”.

Teoria, że chłopcy zaczynają mówić później niż dziewczynki już od dawna krąży wśród rodziców. Często słyszy się porównywanie dzieci wśród rodzeństwa: „Moja córka mówiła zdaniami w wieku 2 lat, a syn ma 4 i mówi tylko 3 słowa. Ale to chłopiec – ma jeszcze czas”. Jaka jest prawda? Chłopcy owszem mogą ( lecz nie muszą!) mówić nieco później niż dziewczynki. Warto jednak podkreślić, że mowa tutaj o różnicy sięgającej od 1 do 3 miesięcy. To nieprawda, że chłopiec z racji płci może zacząć mówić dopiero około 3 roku życia. Normy rozwoju umiejętności językowych są takie same dla obydwu płci!Rozwój mowy jest ściśle związany z rozwojem innych obszarów – rozwojem ruchowym, stymulacją wzrokową czy słuchową. Dziecko, które otrzymuje odpowiednią stymulację w różnych obszarach, zacznie szybciej posługiwać się mową bez względu na płeć.

„ To nic, że Twoje dziecko mówi niezrozumiale – nie chodzi jeszcze do przedszkola, więc nie możesz iść z nim do logopedy”.

Kolejna teoria, która funkcjonuje w społeczeństwie – do logopedy można iść tylko z dzieckiem, które chodzi do przedszkola, czyli od 3 roku życia dziecka. Wyrzućmy ją do kosza i dowiedzmy się prawdy!

Logopeda to specjalista, który zajmuje się dziećmi w każdym wieku. Tak – zajmuje się również niemowlętami. Nigdy nie jest za wcześnie na stymulację rozwoju czy chociażby konsultacje. Jeśli jako rodzic jesteś zaniepokojony, bo Twoje dziecko nie gaworzy lub nie reaguje na swoje imię, nie wahaj się – odwiedź logopedę! Pamiętajmy, że mózg dziecka jest najbardziej podatny na zmiany do 3 roku życia. Wczesna stymulacja może zatem nakierować dziecko na tor prawidłowego rozwoju bez poważnych późniejszych konsekwencji.

 

„ Po co siedzisz z nim nad tymi zadaniami? Chodzi do logopedy to nie musisz już nic robić w domu”.

Rodzice często zastanawiają się, czy istnieje potrzeba wykonywania codziennych ćwiczeń logopedycznych, skoro ich dziecko chodzi do logopedy w przedszkolu/ szkole. Ma tam zapewnione przecież zajęcia, na których ćwiczy pod okiem specjalisty. Otóż, działania logopedy nie przyniosą oczekiwanego rezultatu, jeśli do ćwiczeń nie przyłączą się rodzice. W terapii logopedycznej kluczową rolę odgrywa właśnie systematyczna praca. Dlatego tak ważnym elementem na drodze do pięknej mowy, jest c o d z i e n n a praca dziecka z rodzicem. Logopeda to nie cudotwórca – to drogowskaz ukazujący rodzicowi drogę pod postacią ćwiczeń i zadań. Pamiętajmy, że ćwiczenia logopedyczne wykonywane raz w tygodniu na zajęciach przedszkolnych/ szkolnych, nie przyniosą oczekiwanych rezultatów bez wsparcia i pracy rodziców.

 

mgr Katarzyna Mielcarek

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s