Na początek onomatopeje…

Onomatopeje, czyli wyrażenia dźwiękonaśladowcze, stanowią istotny element w rozwoju mowy dziecka. Pojawiają się wcześnie – zazwyczaj przed ukończeniem pierwszego roku życia. To bardzo przyjemny etap rozwoju mowy. Dziecko z przyjemnością powtarza „słowa” imitujące dźwięki otoczenia. Jest to dla niego wspaniała zabawa, która daje również ogromną radość rodzicom. Dziecko rozpoczyna więc długą i czasem trudną wędrówkę ku komunikacji słownej z otoczeniem.

Pojawienie się w wyrażeń dźwiękonaśladowczych w rozwoju mowy dziecka uwarunkowane jest wieloma czynnikami. Niewątpliwie ogromną rolę odgrywa odpowiednia stymulacja płynąca z najbliższego środowiska dziecka oraz interakcja językowa z opiekunami.

Wraz z rozwojem, zasób bierny słownictwa dziecka ( czyli te słowa, które dziecko rozumie) rozbudowuje się. Należy jednak pamiętać, że dziecku bardzo trudno jest wyodrębnić poszczególne nazwy przedmiotów czy zwierząt z potoku mowy osób dorosłych. Dorośli mówiąc, często nie zdają sobie sprawy z tego, że mówią zbyt szybko, niewyraźnie czy używają skomplikowanych i trudnych słów. Przez to maluch nie rozumie ich wypowiedzi i najprawdopodobniej nie zapamięta użytych przez nich słów. Wspomagającą rolę w nauce mówienia pełnią więc proste wyrazy, a zwłaszcza onomatopeje. Dziecko chętnie powtarza imitowane przez rodziców dźwięki – pojazdów, zwierząt czy przedmiotów. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze charakteryzują się melodyjnością, zazwyczaj wypowiadane są z charakterystycznym akcentem. Dziecko mając możliwość powtórzenia prostego dźwięku – wyrazu, znacznie szybciej rozpocznie samodzielne nazywanie. Dlatego tak ważną rolę odgrywa wczesna stymulacja rozwoju mowy u niemowląt. Każdy z rodziców już od pierwszych chwil życia może dbać o rozwój mowy swojego dziecka poprzez odpowiednio dobrane zabawy.

Wychodząc naprzeciw współczesnym rodzicom, Centrum Neurologopedyczne Hipokamp stworzyło własną pomoc edukacyjną, której zadaniem jest ułatwienie dziecku opanowania wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Oczywiście jest to pomoc inspirowana metodą Marii Montessori.

20171125_210539jpg

Nasze „Onomatopeje” to – wykonana z drewna – pomoc edukacyjna, która prócz nauki wyrażeń dźwiękonaśladowczych, wspiera również koordynację wzrokowo- ruchową ( czyli umiejętność łączenia czynności, które angażują jednocześnie oko i rękę). Koordynacja ta jest niezmiernie ważna podczas wykonywania aktywności takich jak na przykład pisanie czy rysowanie.

W pracy z „Onomatopejami” zadaniem dziecka jest dopasowanie do obrazka przedstawiającego określone wyrażenie dźwiękonaśladowcze, takiego samego elementu oraz nazwanie go. Z powodzeniem czynność tą wykonują już 1,5 – 2 letnie dzieci. Ponadto karty wyposażone są w napisy – dziecko dopasowując ćwiczy tak zwane globalne czytanie. Tak więc Drodzy Rodzice! Wasze dzieci mogą już „czytać” w wieku 2 lat! Nie jest to jeszcze prawdziwe czytanie, lecz to radość i satysfakcja, zarówno dla dziecka, jak i dla rodzica.

Karty można wykorzystywać również w pracy ze starszymi dziećmi. Zadaniem dzieci będzie wtedy dopasowanie napisów. Obrazki, które miały dobierać dzieci młodsze, w tym wariancie będą pełniły rolę kontroli błędów – dziecko po dopasowaniu napisów może odwrócić element i porównać czy wykonało zadanie poprawnie.

Pamiętajmy, że dzieci, które ćwiczą globalne czytanie ( zwłaszcza wyrażeń dźwiękonaśladowczych) ćwiczą również:

– artykulację głosek

– naśladowanie dźwięków, akcentu i intonacji, co jest podstawą w nauce języków obcych

– rozumienie i nadawanie, które jest fundamentem mowy

– percepcję wzrokową – dobieranie takich samych napisów

– stosowanie się do reguł – poprzez respektowanie zasad gry

– koordynację wzrokowo- ruchową

Rozwój dziecka to wspaniała droga. Droga, którą warto wspomagać.

mgr Katarzyna Mielcarek

mgr Katarzyna Mielcarek

allegro-150jpg

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s