Słyszeć a słuchać – centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego.

„Pani dziecko słyszy” – te słowa uspokoiły już niejedną matkę. Sprawny słuch bowiem ułatwia kontakty z innymi ludźmi, warunkuje opanowanie mowy i języka. Informacja o tym, że dziecko słyszy daje rodzicom poczucie wewnętrznego spokoju o losy dziecka. Ale czy kiedyś zastanawialiście się nad różnicą pomiędzy pozornie podobnymi pojęciami: słyszeć a słuchać? Czy dziecko posiadające sprawny aparat słuchowy może nie słuchać?

O czym mowa?

Mowa o centralnych zaburzeniach przetwarzania słuchowego ( CAPD ). Jak sama nazwa wskazuje to zaburzenia przetwarzania słuchowego a nie zaburzenia słuchu, czyli aparat słuchowy – ucho – działa bez zastrzeżeń. Często określa się je jako trudności w rozumieniu przy prawidłowym odbiorze. Oznacza to, że dziecko prawidłowo odbiera (słyszy) mowę, jednak dochodzi do zaburzenia na poziomie przetwarzania usłyszanych informacji, czyli na poziomie mózgu. Dziecko słyszy, ale nie rozumie.

Pojawia się zatem pytanie: skąd mam wiedzieć, czy moje dziecko ma zaburzenia przetwarzania słuchowego? Współcześni audiolodzy apelują więc do rodziców, by ci zwrócili uwagę na pewne niepokojące symptomy, mogące świadczyć o występowaniu tego zaburzenia. U dziecka z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego można zaobserwować:

– problemy językowe i artykulacyjne, mylenie głosek, które brzmią podobnie

– problemy z koncentracją uwagi

– dziecko łatwo męczy się podczas aktywności wymagającej słuchania, słuchowego uczenia się

– problemy z czytaniem u dziecka w wieku szkolnym

– dziecko łatwo rozprasza się przez bodźce dźwiękowe

– dziecko może mieć problemy z lokalizacją dźwięku

– problemy z rozróżnianiem głośności dźwięku

– często podczas słuchania głośnych dźwięków dziecko zakrywa uszy rękoma, jest zdenerwowane, niespokojne

– problemy ze słyszeniem w hałasie ( na przykład w szkole, w supermarkecie, gdzie jednocześnie gra muzyka i słychać wiele rozmów)

– dziecko często prosi o powtórzenie informacji

– problemy ze zrozumieniem długich lub skomplikowanych poleceń- mimo uważnego słuchania

– problemy z zapamiętaniem informacji przekazanej słownie – problemy z pamięcią słuchową

– dziecko potrzebuje czasem więcej czasu, by przyswoić i zrozumieć daną informację

Warto wspomnieć również o tak zwanym teście przesiewowym w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego – SAB, czyli skali zachowań słuchowych. Test ten może wykonać nauczyciel lub rodzic przyporządkowując danej odpowiedzi skalę punktową:

SKALA ZACHOWAŃ SŁUCHOWYCH ( SAB)

1. Dziecko ma trudności ze słyszeniem lub rozumieniem w hałasie.

2. Przejawia kłopoty w rozumieniu mowy szybkiej lub cichej.

3. Dziecko miewa kłopoty z postępowaniem zgodnie ze słownym poleceniem.

4. Dziecko ma trudności z rozróżnieniem dźwięków mowy.

5. Odpowiada nieadekwatnie na informacje przekazywane droga słuchową.

6. Niedosłyszy.

7. Dziecko prosi o powtarzanie informacji.

8. Dziecko łatwo się rozprasza.

9. Wykazuje problemy w uczeniu się.

10. Dziecko ma problemy z koncentracją uwagi, wykazuje krótszą trwałość uwagi.

11. Dziecko bywa rozkojarzone, rozmarzone na przykład podczas lekcji.

12. Dziecko nie potrafi planować swoich działań, nie jest dobrze zorganizowane.

Punktacja:

1 punkt – bardzo często

2 punkty – często

3 punkty – czasami

4 punkty – rzadko

5 punktów – nigdy

Jeśli dziecko otrzymało mniej niż 35 punktów – powinno zostać skierowane na badanie przetwarzania słuchowego.

Co w takim razie możemy zrobić, jeśli nasze dziecko wykazuje powyższe zachowania, a w teście otrzymało mniej niż 35 punktów?

Przede wszystkim zgłosić się na badanie przetwarzania słuchowego lub do audiologa, który skieruje nasze dziecko na testy ośrodkowych funkcji słuchowych.

  mgr Katarzyna Mielcarek

Bibliografia:
Kurkowski Z. M., Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego, [w]: Ewa Muzyka – Furtak (red. naukowa),Surdologopedia. Teoria i praktyka, Gdańsk 2015

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s